Om missionen
Forbedre børns trivsel i læringsmiljøer (Learning)
Om missionen
Forbedre børns trivsel i læringsmiljøer (Learning)
Det er en udfordring, at flere børn og unge trives mindre med skole, og at nogle mistrives i en grad, hvor de får bekymrende skolefravær og derfor har svært ved at gennemføre et uddannelsesforløb.
Forskning viser, at trivsel og læring er forbundet, og at det er muligt at udvikle læringsformer og praksisser i skole og uddannelse, som understøtter begge dele.
Der er behov for at udvikle viden om og udvikle læringsformer samt pædagogiske praksisser, der involverer og sammentænker de fysiske, sociale, digitale, æstetiske og kropslige betingelser for samspillet mellem trivsel og læring.
Det skal ske i samskabelse med børn, unge samt professionelle og beslutningstagere og med inddragelse af temaer, miljøer og forhold, der engagerer børn og unge fx natur og miljø, tøj og forbrug, fritidsarbejde/praktik, familieliv, socialt liv og venskaber, musik og kreativitet, digitale teknologier.
Der skal være fokus på læringsformer og -praksisser på tværs af almene og specialtilbud, så der generelt skabes bedre trivsel blandt børn og unge i skole og uddannelse, så børn og unge, der i perioder har svært ved at deltage i skole eller uddannelse understøttes i deres trivsel og læring, så bekymrende skolefravær eller drop out mindskes, og tendenser til stigende segregering vendes.
DELMÅL
- Bedre fysisk, psykisk og social trivsel i faglige læringsmiljøer i skole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse
- Færre børn og unge med bekymrende fravær i skole og frafald i uddannelse pga. fysisk, psykisk og social mistrivsel
- Bedre tværsektorielt og professionelt samarbejde om at skabe læringsmiljøer, der skaber fysisk, psykisk og social trivsel