Om missionen
Skabe digital trivsel og udvikle teknologier til børn og unge med særlige behov (Creating)
Om missionen
Skabe digital trivsel og udvikle teknologier til børn og unge med særlige behov (Creating)
Børn og unges hverdagsliv herunder deres interaktion med jævnaldrende er i stigende grad indlejret i interaktion med digitale teknologier og platforme.
Forskning viser, at børn og unges digitale liv er mangfoldigt og involverer mange roller og identiteter. Det digitale liv kan styrke psykisk og social trivsel men kan også forstærke sårbarheder - både med hensyn til manglende fysisk aktivitet, psykisk (mentalt og emotionelt) og socialt i forhold til de former for fællesskaber, som er mulige at indgå i.
Det er vigtigt, at børn og unge har kompetencer til og støttes i at kunne indgå i det digitale liv på en måde, der understøtter trivsel.
Det kræver for det første, at vi har viden om, hvordan fysisk, psykisk og social trivsel spiller sammen med den digitale udvikling og børn og unges digitale liv. Det kræver også, at voksne, professionelle og beslutningstagere har de rette betingelser og rammer for samt viden og kompetencer til at guide børn og unge.
Der er behov for, at børn og unges understøttes i at forholde sig kritisk refleksivt til og udvikle deres roller, identiteter og kapaciteter til at bruge digitale platforme og teknologier, så de ikke blot er ’forbrugere’, men også aktivt kan bruge og skabe digitale og teknologiske muligheder, som understøtter og beskytter deres fysiske, psykiske og sociale trivsel.
Det kan handle om fx at øge bevidsthed om rettigheder og/eller om at kunne præge digitale fællesskaber og udviklinger. Der er også behov for at vide mere om og udvikle teknologier, fx Virtual Reality / Extended Reality, der kan understøtte trivsel for børn og unges med særlige fysiske, psykiske og sociale behov via træning og behandling.
DELMÅL
- At børn og unges digitale liv understøtter fysisk, psykisk og social trivsel
Styrket digital og algoritmisk ‘literacy’ og ’empowerment’ i bred forstand: teknisk, retligt, socialt, emotionelt osv. - Udvikling af teknologier, der kan styrke trivsel blandt børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser